موزه عروسک های ملل یک موزه غیر دولتی است کـه تعدادی از هنرمندان کشورمان، پاپوش عروسک روسی آرشیو وسیعی از عروسک های کشورها و فرهنگ های مختلف جهان را درون کنار هم جمع آوری کرده اند. پاپوش عروسک روسی رفتن بـه این موزه به منظور کلیـه کودکان و بزرگسالان آزاد هست و بسیـار محیط جذاب و آموزنده ای دارد. پاپوش عروسک روسی بخصوص کـه راهنمایـان موزه، تاریخچه و توضیحات کاملی از هر یک از عروسک ها را به منظور شما مـی گویند و شما را درون داخل موزه تنـها نمـی گذارند.

آدرس موزه عروسک های ملل:

تهران، خ مـیرداماد، خ نفت جنوبی، کوچه تابان ، پلاک 11 واحد یک (روی گوگل مپ)

زمان بازدید به منظور عموم : پاپوش عروسک روسی 11 که تا 18 روزهای پنج شنبه و جمعه

مدارس و مراکز آمورشی مـی توانند با هماهنگی با مدیریت موزه، درون روزهای شنبه که تا چهارشنبه به منظور بازدید گروهی تشریف ببرند. شماره روابط عمومـی موزه عروسک ها 09360344672 . (تلگرام موزه عروسکها)

در ادامـه تعدادی عاز این موزه را کـه از عروسک های کشورهای گوناگون است، همراه با توضیح هر عروسک براتون مـی نویسم :

عروسک غصه :

این عروسک کـه به عروسک غصه (worry dolls) معروفه، خیلی کوچولوئه و در انداره 3 که تا 5 سانت ساخته مـی شـه . مادرا این عروسک رو بـه بچه ها مـیدن و ازشون مـیخوان کـه غصه هاشون رو بـه عروسکه بگن. بعد عروسک رو مـیگیرن از بچه ها و مـیندازن تو یـه کیسه و درش رو مـیبندن. و اعتقاد دارن کـه این عروسک درون چند روز، غم های شما رو بـه باد مـیدهد.

عروسک کورن دال (Corn Doll):

عروسک کورن دال (corn به معنای غلات است) کـه از عروسک های کشورهای آمریکای جنوبی است، از خوشـه گندم درست مـی شود (داخلش را با خوشـه ها پر مـیکنند) و این مدل خاص کـه چهره ندارد، داستان زیبایی درباره اش نقل مـیکنند. این عروسک روزی زیبایی بوده کـه بسیـار بـه زیبایی خود مغرور بوده هست و هر روز روی خود را درون چشمـه نگاه مـی کرده است. روزی خدایـان جغدی را مامور مـیکنند که تا به چشمـه برود و با پاهایش، نقش را از رودخانـه بردارد که تا دیگر نتواند خود را ببیند و کمـی از غرورش کم شود! از آن زمان بـه بعد، این عروسک را بدون صورت مـی سازند:

عروسک آب فروش :

این عروسک از روی یک شغل قدیمـی درست شده کـه کارش فروش آب با مشک بـه مسافرها بوده و گاهی به منظور مسافرها آهنگ و شعری هم مـی زده و مـیخونده :

مجموعه ای از عروسک های اتریشی:

ماتریوشکا (عروسک های تودرتوی روسی):

ماتریوشکا تعدادی عروسک تو خالی هستند کـه به ترتیب داخل یکدیگر جا مـی گیرند. این عروسکها مـیخوان نشون بدن کـه آدم بزرگترها حتما کوچکترها را درون داخل خودشون جا بدن و ازشون محافظت کنند. این عروسک ها درون قرن گذشته نماد و سوغات کشور روسیـه هستند:

عروسک های ارمنی :

اینم تعدادی از عروسک های ارمنی کـه مربوط بـه منطقه جلفای ایران خودمون هست:

عروسک های چند نخی :

عروسک هایی مانند پینوکیو کـه در عمشاهده مـی کنید به منظور خیمـه شب بازی استفاده مـی شوند کـه با چندین نخ از بالا کنترل مـیشوند:

عروسک های افغان :

اینم چند که تا عروسک کـه توسط همسایـه های افغان و همزبانان ما درست شده هست و بـه موزه عروسک های ملل تقدیم شده بود:

عروسک های تاجیکی بدون چهره:

همانطور کـه در عزیر مشاهده مـی کنید، این عروسک های تاجیکی نیز مانند خیلی دیگر از عروسک های افغان یـا حتی اروپایی، چهره ندارند . اما دانستن دلیل آن، موضوع را جذاب تر مـی کند. تاجیک ها معتقد بودند کـه کشیدن چهره به منظور عروسک ها، دخالت درون کار خالق هستی هست و این کار را گناه مـی دانستند:

عروسک های عثمانی (از جمله عروسک خرم سلطان):

در عزیر نیز یکی از شاهان عثمانی را با همسر و فرزندانش مشاهده مـی کنید.

عروسک های هندی :

همانطور کـه در عزیر مشاهده مـی کنید، عروسک وسطی لباس قرمز بر تن دارد. درون فرهنگ هندی رنگ قرمز به منظور رنگ لباس عروس انتخاب مـیشود (برعایران و اروپا کـه رنگ سفید را به منظور عروس استفاده مـیکنند) :

عروسک های ژاپنی :

عروسک های چینی :

عروسک های چینی هم افسانـه های قدیمـی زیبایی را همراه خود دارند. همچون این عروسک پیرمرد و پیرزن کـه روزی لک لکی بـه کنار آنـها آمد و کنارشان ماند و بعد از مدتی آن لک لک تبدیل بـه ی شد …

عروسک های ایرانی (عروسک های مبارک و تبارک):

 عروسک های مبارک و تبارک یک جفت از عروسک های قدیمـی فرهنگی ایرانی هستند کـه هم اکنون بصورت سیـاه بازی نیز مـی توان آنـها را درون روزهای مانده بـه نوروز درون خیـابان ها مشاهده کرد:

عروسک های باران خواهی مازنی (مازندران):

این عروسک ها، عروسک های آیینی شمال ایران هستند کـه از قاشق چوبی درست شده اند. وقتی کشاورزان نیـاز بـه باران داشته اند، این عروسک ها را درست مـی د و دعای باران مـیخواندند که تا خداوند، باران بـه دشت و سرزمـین آنـها ببارد. گردی صورت عروسکها، پشت یک قاشق چوبی بزرگ هست که رویش نقاشی مـی کشیدند و دور آن لباس مـی دوختند و به آن وصل مـی د:

عروسک های ساقه برنج از گیلان:

این عروسک ها هم به منظور افزایش برکت شالیزارها درست مـی شدند:

عروسک های خراسان (ساخته شده از سیب):

یکی از جالبترین عروسک های داخل موزه، عروسک های سیبی هستند کـه متعلق بـه استان خراسان بوده اند. درون قدیم ، سیب را با چاقو بـه شکل صورت زنی درون مـی آوردند و سپس آنرا با پارچه، بـه شکل عروسک درون مـی آوردند و از سقف آویزان مـی د که تا آب داخل سیب طی چند روز تبخیر شود و خشک شود. سیب هم کـه در روز اول شبیـه زنی معمولی بود، با خشک شدن کم کم بـه شکل پیرزن درون مـی آمد و در آخر آنرا مـیدادند بچه ها و مـیخوردند.

عروسک های عربی:

برای باخبر شدن از رویدادهای کودکانـه، عضو کانال تلگرام یـا اینستگرام نینی کده شوید.

موضوع : هنرهای کودکانـه
#اسباب بازی #خلاقیت کودکان #عروسک

نظر شما چیـه؟




[موزه عروسک های ملل؛ خانـه ی تمام عروسک های جهان - سایت نی ... پاپوش عروسک روسی]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Tue, 17 Jul 2018 20:59:00 +0000